online-lecture “International Voices in Children’s Literature Studies”

with Prof. Nina Goga (Western Norway University of Applied Sciences)
"Dialogue, politics, and activism in (and through) children’s literature – with a focus on environmental issues"

DATE: 9 May 2024, 18.00 (CET)
VENUE: MS Teams 

What is the lecture about?

In recent years, I have collaborated with colleagues from the Western Norway University of Applied Sciences (HVL), the Universitat Internacional de Catalunya, and the University of Padova to explore the significance of dialogue in and about children's literature that addresses environmental and climate issues. Our research has adopted an ecocritical and material dialogic approach, drawing from ecocritical perspectives, posthumanism, new materialism, and Bakhtin's dialogue theory (Goga et al., 2023; Goga & Pujol-Valls, 2023; Campagnaro & Goga, 2022). Building on this previous work, my lecture focuses on a selection of children's books, including graphic novels, picturebooks, and nonfiction, that emphasize the importance of dialogue in addressing environmental and climate concerns. These dialogues occur between individuals and their environment, children and adults, and citizens and authorities with decision-making power. They are significant in both shaping the books’ themes and enabling readers to engage responsibly in environmental and climate-related matters. The examples I will examine are rooted in a Scandinavian context and illustrate how the (un)willingness to find sustainable solutions to the ongoing climate crisis is largely connected to wishes for continued economic growth. In other words, these texts facilitate dialogues about the challenging connection between ecology and economy. I will therefore, after a close reading of the texts, discuss why texts like this can provoke adult (readers) to react negatively, and why representations of growth-critical eco-activism (still) seem to be a taboo in texts for children and young people.

If you are interested in taking part in the lecture, please REGISTER HERE by 7 May.

Invitation

 

(Quelle: Aussendung)


Neuerscheinung: JuLit 1/24

Bildgewaltig!
Illustrationen und mehr als Beiwerk

Illustrator*innen nutzen heute voller Experimentierfreude digitale Werkzeuge neben analogen Techniken oder verschränken beides miteinander. So zeigt sich die Bilderbuchillustration derzeit so innovativ und vielfältig wie nie. Ihr sprachförderndes und integrierendes Potenzial kommt gerade in Kitas zum Tragen. Allerdings müssen Kinder erst lernen, Bilder zu lesen - auch wenn sie im Vergleich zu früheren Generationen als visuell kompetenter gelten. Es gilt also, ihnen eine altersgerechte thematische und ästhetische Bandbreite an Illustrationsstilen zur Verfügung zu stellen. Dieses JuLit Ausgabe stellt besondere Titel vor und macht Lust, in die Bildwelten einzutauchen.

Das Heft ist hier zu erwerben und ist auch als E-Paper verfügbar.

Weitere Informationen zur Zeitschrift JuLit finden Sie hier.

 

(Quelle: Aussendung)


Neuerscheinung Sammelband & Buchpräsentation: #YouthMediaLife & Friends

Susanne Reichl, Ute Smit (Hg.):
#YouthMediaLife & Friends

Interdisciplinary research into young people’s mediatised lifeworlds / Interdisziplinäre Forschung zu mediatisierten Lebenswelten Jugendlicher
(V&R unipress,  Vienna University Press,  1. Edition, 2024, 2023; 328 Seiten, with 37 figures)

Die Publikation ist auch open access zugänglich und kann hier eingesehen werden.

Weitere Informationen zu #YouthMediaLife finden Sie hier.

Flyer Sammelband 

 

(Quelle: Aussendung)